web 2.0

۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه

یاد ایران با یاد فریدون فرخزاد هنرمند مردمی





قلب من یادگار محبت شماست
چشم من با نگاه شما چه آشناست
دست من معدن مهربانی است وعشق
میخک نقره ای یادگار لحظه هاست

یاد ایران بخیر  یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر
خاک پرصلابتم
درد من بی کسی است خاک ایران که نیست
ذره ای بی ثمر در نهایتم

من اگر خسته ام خالی از سیاهیم
بر زبان بسته ام در دل رهاییم
قصه هایم پراز روزگار کودکی است
تشنه ی وصل و بیگانه با جداییم

یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر
خاک پرصلابتم
درد من بی کسی است خاک ایران که نیست
ذره ای بی ثمر در نهایتم

با من ای هم وطن سخن مرا بگوی
درد دل هر سخن هدف مرا بجوی
حرف ما را ببر به سراسر جهان
ما که جان میدهیم به بهای آبرو

یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر
خاک پرصلابتم
درد من بی کسی است خاک ایران که نیست
ذره ای بی ثمر در نهایتم

گربه من بنگری به ستاره می رسی
من همان میخکم که شکسته ام بسی
چون زمین مانده در حسرت نهال تو
دست من را بگیر رهسپار خانه شو

یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر
خاک پرصلابتم
درد من بی کسی است خاک ایران که نیست
ذره ای بی ثمر در نهایتم


ٌصحبت من هنوز از زمان روشنی است
از زمانی که در ذهن خانه ماندنی است
ما در این رهگذر رهرو شبانه ایم
بی کس این جا به بر رهروان خانه ایم

یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر یاد ایران بخیر
خاک پرصلابتم
درد من بی کسی است خاک ایران که نیست
ذره ای بی ثمر در نهایتم
****************************
دانلودترانه


دانلود ترانه
سال نو مبارک
پی نوشت :

فریدون   فرخزاد که در مهرماه ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمده بود در ۶ سپتامبر ۱۹۹۲ در آپارتمان محل سکونتش در شهر بن آلمان به دست مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با ۱۷ ضربه کارد تکه تکه شد. او نه گناهی کرده بود و نه جنایتی. جرمش آن بود که اسرار هویدا می کرد ودر سخنرانی ها و شوهایش به سرکوب مردم ایران توسط جمهوری اسلامی انتقاد می کرد.

مردم ایران فرخزاد را بیشتر به عنوان یک شومن و آوازخوان می شناسند. اما واقعیت این است که او یک شاعر، یک اندیشه ور و یک مبارز تمام عیار بود. فرخزاد پایان نامه ی تحصیلی اش را دررشته ی حقوق سیاسی از دانشگاه برلین و مونیخ دریافت کرده بود. تز پایان تحصیلی اش را در باره تاثیر عقاید مارکس و انگلس بر کلیسا نوشته بود.او که به زبان آلمانی تسلط داشت، در رادیو بایرن به تولید برنامه هایی به زبان آلمانی پرداخت .محتوای بسیاری از این برنامه ها ، معرفی ادبیات و فولکور ایران بود.

فریدون فرخزاد، نخستین شعرهایش را به زبان آلمانی نوشت و آنها را در کتابی با نام «فصلی دیگر» در انتشارات لوخترهند در آلمان منتشر کرد .انتشار این کتاب ، توجه شعر دوستان ومنتقدان ادبی آلمان را جلب کرد . یوهانس بوبروفسکی ، منتقد ادبی سرشناس دهه های۶۰ و۷۰ آلمان از کتاب شعر فریدون فرخزاد به بمثابه یکی از فرازها و شاخص های شعر آن زمان یاد کرد. کتاب فصلی دیگر ، جوایز ادبی معتبری را در آلمان نصیب فریدون کرد.سفر او به ایران مانع از ادامه این عرصه کاری شد.


فریدون فرخزاد در سال ۱۹۸۹ مجموعه ای از شعرهایش بفارسی را با نام «در نهایت جمله آغاز است عشق» در لس آنجلس و بشکل فقیرانه ای منتشر کرد. اشعار این کتاب بیشتر در فرم های مثنوی و غزل سروده شده اند و اشعاری به لحاظ کلامی و وزن ، استوار واز نظر مضمونی، میهنی و مبارزه جویانه است.

علاقه فریدون به فرهنگ و ادبیات کلاسیک و امروز ایران بقدری بود که او در اغلب شوهایش ، تماشاچیان و شنوندگان خود را به حافظ ، سعدی ، فردوسی، مولانا و نیمایوشیج و دیگران توجه می داد .دانش ادبی او هم ناشی از موانست پیوسته اش با ادبیات ایران بود.

فرخزاد که نقش اول فیلم «عشق من وین» به کارگردانی هوشنگ الهیاری را بازی کرده بود ، به خوبی در این فیلم که به زبان آلمانی و در اطریش ساخته شده درخشید .در واقع ، هنرپیشگی سینما هم یکی از عرصه های خلاقیت و استعداد فرخزاد بود .

شوهای فرخزاد ، به ویژه پس از انقلاب ۱۳۷۵ تریبونی برای افشای سران فکری و سیاسی جمهوری اسلامی بود .او در این شوها ، توجه ایرانیان را به ستمی که بر آنان و میهنشان رفته است جلب می کرد در سخنرانی خود در آلبرت هال لندن که یکی از تندترین شوهای سیاسی – هنری اش بود بنیادهای خرافه پروری و تحمیق حکومت اسلامی در ایران را به باد انتقاد گرفت.

کتاب «خنیاگر در خون» کتابی است که کوشیده چهره های پنهان مانده و ناشناخته ی فریدون فرخزاد را در عرصه ی ادبیات و هنر و سیاست بشناساند. در این کتاب، سوای گزارشهای مستند از قتل او، بخشهائی از سخنرانی ها و سروده های فارسی و آلمانی فرخزاد هم انعکاس یافته است. شاعران و نویسندگان هم در این کتاب از او و در باره ی او سخن گفته اند.
 

یادش گرامی و روحش شاد باد



۷ نظر:

GHOST گفت...

ریشه ها!!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بحثی که امروز آن را شروع خواهم کرد کتابی است نانوشته و بی پایان اما در این روزها که اهمیت و اولویت همه ی ما برخورداری از آزادی است باید علاوه بر روشنگری های عمومی عوامل سد کننده ی این هدف را مورد شناخت و بررسی قرار دهیم.

دین زدگی در ایران سدی است بر سر راه جنبش سبز

خط خطی من در ۲۲ آبان ۸۸
GHOST

GHOST گفت...

سلام به مبارز همیشه پاینده سوشیانت عزیز:

لینکت تغییر کرد مبارز

نوشین گفت...

شخصیت و اخلاق کوروش بزرگ به گواهی تاریخ: بروزم
همه نشانه ها بیانگر انست که هدف کوروش از جنگ و کشور گشائی ایجاد یک جامعه جهانی مبنی بر امنیت و آرامش و دور از جن و خونریزی است....

مسعود گفت...

درود

یاد این هنرمند متعهد و مردمی در ذهن همه ایرانیان وطن پرست خواهد بود.

بدرود. پاینده ایران

شاهکار آریایی گفت...

نظر شما چیست مبدا تاریخ ایران باید چه زمانی باشد و دلیل شما چیست ؟

مادی

شاهنشاهی

هجرت پیامبر اسلام

میلادی

میلاد زرتشت

صدور منشور صلح کورش بزرگ

و یا هرچه شما فکر میکنید
به شاهکار آریایی بیایید؟

سيامك گدروزيا گفت...

زيبا بود

l گفت...

در دل شب همه شب ناله زدل می اید



مه در پشت دمن گرچه خجل می اید




واما در دبیرستان می خواندیم که:


خواجه در ابریشم وما در گلیم

عاقبت ای دل همه یکسر گلیم

انچه در این سی ساله پیش امد همه از یک نظر خوشایند بود ومنافع مردم را در برگرفت وآن کالبد شکافی باورهای ندانسته ونفهمیده را که قبول افتاده بود وکسی حق نداشت یک کلمه از انها حرفی را برزبان بیاورد

واما با جارو شدن حکومت ملایان همچنان مذهب سالاری هم به دیار عدم خواهد رفت به شرطی که دیکتاتوری دیگر نسازیم ولی دین برسر جای خود خواهد ماند وانهم برای هرکس مربوط به خودش میباشد ولی قانون بشری وترشحات خرد جمعی را باید با گسترش علم وادب وشکافتن مجهولات وپذیرفتن معلومات همیشه مقدس بشماریم که تنها مرجع عدالت گستری همانا تغییرات قوانین وبه روز شده میباشد که منافع افراد کل بشر را در نظر میگیرد که دران صورت نه حاکمی زور گو میشود ونه مقام وپستی دائمی می ماند ونه آخوندی نایب خدا میشود ونه چاهی نگهدار امامی ونه محمدی از شکم یهودی بیرون می اید بلکه تازه ها همیشه برجای کهنه ها خواهند نشست واز دور افتاده ها در مو.زه ها به یادگار گذاشته وبرای ایندگان فرهنگی از نماد گذشتگان نشان ن داده میشود
دوستدار ت مسافر 13572033-.blogfa.com