web 2.0

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

کوروش کیست؟


کوروش کیست؟
دوستان ، یاران ، همدلان و ایرانیان وطن پرست در پست قبلی تعدادی پرسش مطرح کردم  که شوربختانه بغیر از یکی دو نفر از دوستان پاسخی منطقی و مستند به سوالات پاسخ ندادند . بهر حال در این پست و پست های بعدی  سعی خواهم کرد با روشی دیگر سوال طرح شده را خود پاسخ گویم ودیگر دوستان با آوردن دلایل مستند ومنطقی پاسخ من را زیر سوال برند و یا بطور کل رد کنند .
خواهشی که از دوستان دارم اینست برای یکبار هم که شده به سوالات و پاسخ ها از یک دید بی طرف و بدور از تعصب نگاه کرده  من را  به اتهاماتی از قبیل تاختن به فرهنگ ایران وخود باوری جوانان و برچسب هایی از این دست متم نسازند . هدف من از طرح این سوالات و مطالب رسیدن به حقیقت و زدودن دروغ ها وخرافات از تاریخ کهن ایران زمین است  . من هم به اندازه تک تک شما ها با این ریشه ها زندگی می کنم و عشق میهن در دل و زخمی دیرینه از نامردمی های زمانه بر فرهنگ و تاریخ این مرز پر گهر بر تن دارم .
اگر اغراق نکرده باشم و این حرف من حمل بر خود شیفتگی وخودستایی نباشد راه من راه خرد است راه فردوسی ها راه بابک ها راه فاضلی ها و راه تمام ایرانیانی است که با این تفکر زندگی می کنند و با عشق ایران به دنیا می آیند و زندگی می کنند و هیچگاه از ندانستن و نپرسیدن نهراسند واز فهمیدن دروغهایی که سالها بر آن باور داشته اند نترسند.
در یک جمله می توان گفت برای رسیدن به آزادی باید به آگاهی رسید و برای رسیدن اگاهی باید خود را از قید وبند آموخته های قبلی خود را آزاد کرد و یکبار برای همیشه از زاویه ای دیگر به تاریخ و اتفاقات تاریخی نگاه کرد و با دلایل واقعی و منطقی به حقیقت رسید. سخن کوتاه می کنم  و به طرح پرسش می پردازم تا شاید قدمی در راه خرد و اندیشه برداریم .
کوروش کیست و چقدر این شخصیت تاریخی را می شناسیم ؟


گزارش و کلیپی راجع به لوح کوروش بزرگ در موزه بریتانیا






اجازه بدهید پاسخ این پرسش را خود در ذیل مطلب بدهم وآموخته های خود را که بی شک ذهنیت و آموخته های شما نیز هست بدهم .
کوروش بزرگ اولین پادشاه سلسله هخامنشی که لوحی منتسب به اوست که حاکی از رعفت ومهربانی بر مردم دیگر کشور ها که در جنگ مغلوب به حساب می آمدند دارد . آری کوروش سمبل حقوق بشر ونماد آزادی ودموکراسی در 2500 سال پیش در ایران است . کوروش افتخار و هویت یک ایرانیست وسپری آهنین در برابر حملات دشمنان این مرز وبوم است .
در اینجا یک پرسش دیگر را مطرح می کنم
آیا ا مکان دارد این حقایقی که ما سا لها برآن باور مند بوده ایم جور دیگری باشد ؟



نمی گویم دروغ بوده ویا از اساس وجود ندارد . می گویم یک در صد هم امکان ندارد این حقیقت درباره کوروش به صورتی دیگر بوده باشد . یکی ازدلایل مستند و محکم در پاسخ به این پرسش تاریخ نگاران و ایرانیان وطن پرستی بوده اند که بدون حب و بغض وهرگونه دلایل ریز ودرشت دیگر فقط و فقط بر اصل ایرانی بودنشان تاریخ را با توسل به دانش وآموخته هایشان به تصویر کشیده اند . نمونه بارز وکاملش استاد سخن فرودسی پاک نهاد است که هیچ شک وتردیدی در ایرانی بودن و وطن پرست بودن او نیست .
در سایت زیر می توانید به مجموعه کاملی از آثار شعرا و سخن سرایان پارسی دسترسی داشته باشید که به لطف تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت در اندک زمانی می توانید  به صحت وسقم مطلب و یا هر چیز دیگری دست پیدا کنید

سایت گنجور
باز در اینجا  نا خود آگاه چند پرسش دیگر مطرح می شود :
چرا در تمامی آثار این ایرانیان و استادان سخن نامی از کوروش نیست ؟



چرا در آثار تاریخ نگارانی هم چون طبری و بلعمی و شهرستانی . . . که همه ما به درستی نوشته های آنها درباره تاریخ اسلام و جنایات سردارن عرب اذعان داریم و همیشه به نوشته های آنها استناد می کنیم  باز هم نامی از کوروش نیست ؟
چرا در تمامی کتب مذهبی و تاریخی زرتشتیان همچون اوستا و ماتیکان هزار دادستان  و نامه تنسر و دیگر کتبی در این زمینه باز هم نامی از کوروش نیست ؟




سوالاتی از این دست بسیار است . پیشنهاد می کنم برای متوجه شدن اصل ماجرا به روایتی دیگر از تاریخ از زبان دکتر ندوشنی مهمان افتخاری تلویزیون رنگارنگ گوش دهید . و اگر هم دلایلی بر خلاف این نظریه دارید از مستندات ایرانی دلیل بیاورید و متوسل به آثار بیگانگان یونانی واروپایی نشوید چون هیچگاه بیگانگان و دشمنان ما دلسوزی و هیچ حسی نسبت به این آب و خاک ندارند وگفته ها و نوشته هایشان خالی از دروغ و غرض ورزی نیست و این در طول تاریخ به تک تک ما ثابت شده است .
امیدوارم این گزافه گویی ها جرقه ای باشد که سلولهای خاکستری مغزمان را به جنبش وا دارد و قدم در راهی بگذاریم که خرد  شمع راه تاریک  تاریخ ما باشد و هزاران سوال و چرا در ذهنمان ایجاد کند که عاشقانه به دنبال پاسخش بگردیم .












ارنست هرتسفلد آلمانی یهودی

غارتگر میراث کهن ما

جهت دانلود بر روی لینک های زیر بروید















در پناه خرد
شاد و خرم زیوید
بدرود و پاینده ایران


۲۲ نظر:

مسعود گفت...

درود دوست من

ابتدا باید یادمون باشه که هرکسی راه خرد رو یک چیز میدونه و همه مثل هم نمیدونن. پس اختلاف اندیشه دو نفر دلیل بی خردی یکی از آنها نیست.

کوروش نخستین پادشاه و پایه گزار نخستین حکومت مرکزی در سرزمین پارس که بعدها به ایران مشهور شد هستش.

اون استوانه گلی که به منشور حقوق بشر معروفه دلیلش اینه که نخستین جایی است که از تعدادی از آزادی ها توش صحبت میشه.

کتابهای شاعران نامی ایران بر مبنای تاریخ نیستند دوست من. اونهایی که توشون داستانهایی ذکر شده مانند شاهنامه فردوسی بزرگ دلیل نیست که حتما سندیت تاریخی داشته باشند. اونها قصه های افسانه ای هستند که فرهنگ ایران رو شکل میدن و اهمیت شاهنامه پس از این به دلیل حفظ زبان فارسی پس از حمله عربهاست.

کتابهایی مانند تاریخ طبری و یعقوبی و ابن خلدون و... تنها در محدوده و زمینه تاریخ اسلام قابل بررسی و استناد هستند و چیزهایی که پیش از اون نوشتند ارزش و سندیت تاریخی ندارن (تفاوتی ندارد مبحثی وجود داشته باشد در اونها یا نباشد).

خود ایرانیان هم تا حدود 80 سال پیش مورخ نداشتیم تا اینکه احمد کسروی اومد.

ما به مورخان برجسته غربی باید استناد کنیم. تاریخ هم یک علمه و علم پویاست و پدیده ای که پویاست هر روز اشتباهات خودش رو در میاره و خودش رو اصلاح میکنن.

از دید شخصی من هیچ مورخ بزرگی اعتبار خودش رو زیر سوال ببره.

امروز دیگه خوشبختانه مورخان ایرانی وطن پرست هم داریم.

هموطن من پاسخی نیاز نمی بینم. تو عقیدتو گفتی و من هم گفتم ولی اگر پاسخی خواستی بدی تو وبلاگ خودت بده.

پیروز باشی. پاینده ایران

جوابیه مدیر وبلاگ گفت...

پاسخ به دوست مدعی خرد گرایی وآزادی بیان (( مسعود از وبلاگ خرد گرایی))
با درود
دوست عزیز چطور شما دم از خرد گرایی می زنید اما آثار و مفتخر ایرانی خود رو افسانه می پندارید اما نوشته های غرض ورزانه چند یونانی وفرانسوی و روسی که بی شک در جهت اهداف دولت های مربوطه شان قلم می زده اند . چطور تاریخ طبری فقط در جهت دین ستیزی واسلام ستیزی شما مستند شماست اما تاریخ ایران از نظر شما بی ارزش است . تاریخ طبری 17 جلد 500 صفحه ایست آیا شما تمام آن 17 جلد را خوانده اید که با باین قاطعیت آن را رد می کنید .
دوما آن کوروشی که شما به آن مفتخرید حتی یک کلمه در لوح استوانه خود از سرزمینی به نام ایران نام نمی برد واز خدایی به نام اهورا مزادا نام نمی برد . در صورتی که تمام پادشاهان پس از او در کتیبه های سنگی خود بر دل کوه اول به ایرانی بودن خود اشاره وپادشاهی خود بر سرزمین پارس اعلام می دارند و از قدرت خود را از اهورا مزدا می دانند . وسوما ارامگاه های آنان در دل کوه جای دارد وهیچکدام از آنها استوانه ای از خود بر جای ننهاده اند .

چهارما فرق شما با یک متعصب مذهبی مسلمان صد آتیشه دوگماتیسم در چیست که حتی حاضر نیستید این سوال را به عنوان یک فرضیه قبول کنید ودرباره آن تحقیق کنید . در اینجاست که به خردگرایی وشعارها ونوشته هایی که دم میزنید باید شک برد . چرا ارنست هرتسفلد آلمانی یهودی الاصل که در زمان رضا خان 30 هزار لوح گلی را در تخت جمشید کشف کرد مخفیانه وبا خیانت وزیر فرهنگ آن زمان حکمت به دانشگاه شیکاگو منتقل کرد و راز آن لوحه های گلی تا به امروز در حاله ای از سکوت باقی مانده است . چه در آن لوحه های گلی نوشته شده بود که حاضر نشدند متن ترجمه شده آنرا در معرض دیبد عموم قرار دهند.
چهارما مگر اینترنت و وبلاگ میراث پدرتان است که بمن خط ونشان می کشید که در کجا نظر بدهم ودر کجا نظر ندهم . اینه دموکراسی وشعار آزادی بیان شما آقای روشششننننففففکککککر (( روشنفکر )) من آزادم هر جا که دلم خواست نظر بدهم وشما هم این اختیار رو دارید که اون رو اگر به مذاقتان خوش نیامد حذف کنید. با این طرز تفکر خشک مقدس واقعا واز صمیم قلب برایتان متاسفم .
در اندیشه شما چرا و پرسش کردن جایی ندارد بهتر است بی خود نقش خرد گرایان و روشنفکران ندارید . انسان با سوال وجواب است که رو به تکامل می رسد . نه با قبول کردن محض ومطلق یک مطلب وهر چیز دیگه ای .
همین و بس

هیچکس گفت...

گرچه نمیتوانم بگویم آنچه گفتید درست است اما اینکه باید همیشه چشمها را از تعصب پاک کرد و کلیشه ها را دور ریخت موافقم میگم اما بد نبود به جای این همه گیر دادن به کوروش که به هر حال بود و نبودش در ملک ما تاثیر گذار نبوده و نیست به امام صادق و خزعبلاتی که در شیعه وارد کرده گیر میدادید این را جدی میگم !! ها گرچه برای این هم هنوز خیلی زود است

دیوونه گفت...

مجددا باید بگم با حرفای دوست خوبم مسعود موافقم.راستش بنظرم منابعی که شما گفتید اول اینکه زیاد مستند نیستند و دوم اینکه بزرگترین و مستند ترین نوشته ها و کتاب ها و نویسنده های تاریخی دقیقا" برخلاف نوشته های شما گواهی میدن.اینکه شخصی با شما هم عقیده نباشه نشان از عدم فهم گفته های شما یا عدم دانش اون نیست.شاید شما باید یه مقدار توجه بیشتری به اون روی سکه هم داشته باشید.اینکه شما نوشته های و اطلاعات خودتون رو فقط درست بدونید و بخواید اونا رو با آوردن چندتا مدرک و سند که در اعتبار خود اونا هم تردید هست بیارید دلیل بر صحت حذفای شما نیست.اما در هر حال تمام این حرفا و اختلاف نظرات چیزی از احترام منو به شما کم نمیکنه و معتقدم این بحث ها و تبادل آرا لازم و مفیده.

مسعود گفت...

درود

دوست من چرا جوش میاری؟

من هیچگاه به خودم همچین اجازه ای ندادم که بگم انسان خردورزی هستم بلکه همیشه گفتم تلاش میکنم که باشم.

شاهنامه قصه های اساطیری است و سندیت تاریخی نداره. زیبا ترین اثر اساطیری تاریخه و خودم هم خیلی دوست دارم ولی اشتباهی که بسیاری می کنند همینه که گمان می کنند شاهنامه تاریخه در حالی که اصلا اینجوری نیست. شاهنامه قصه است. قصه هایی که نسل به نسل و سینه به سینه گشته و به فردوسی رسیده. اینو میتونی تو ماهیت قصه ها و شخصیت ها هم ببینی. ضحاک ماردوش بدون شک از نظر من نمیتونه واقعیت باشه یا بزرگ شدن زال در جنگل یا...اینها قصه و افسانست و این قصه ها و افسانه ها بخش مهمی از فرهنگ یک سرزمین رو تشکیل میدن.

این حرفها چیه هموطن؟ فلانی در خدمت منافع کشورش نوشته. این حرفها یعنی چی؟ همه مورخان بزرگ دنیا مشتی باج بگیرن از نظر جنابعالی؟ درسته که تو دنیا توطئه وجود داره هموطن من ولی نه به این حد که هر نویسنده و دانشمندی رو باج بگیر معرفی کنیم (حداقل از نظر من اینجوریه). علم محدوده نداره. علم خارجی و داخلی نمیشناسه. تاریخ یک علمه.

دلیل اعتبار تاریخ های طبری و... در زمینه تاریخ اسلام نزدیکی زمانی اونها با حوادثی است که اتفاق افتاده و دوم مسلمان بودن خود این افراد که به این نوشته ها اعتبار میده و سوم اینکه این تاریخها در زمان حاکمیت تازیان نوشته شده و کافی بود چیز اشتباهی رو به محمد نسبت بدن این تاریخ نویس ها تا سرشون از تنشون جدا بشه. نمیتونم بگم 17 جلد رو خوندم به طور کامل ولی بخش های زیادیشو که در کتابهای مختلفی که خوندم بهشون اشاره شده خوندم. مثلا تاریخ طبری عمر زمین رو 6000 سال میدونه یا داستانهای آدم و حوا و موسی و... رو نوشته.

اون استوانه کوروش به زبان بابلی نوشته شده و پس از فتح بابل هستش و خدایی که توش صحبت میشه خدای مورد پرستش مردم بابل است.وقتی کسی به زبان دیگری به جز فارسی حرفی رو میگه یا می نویسه بدون شک خدا هم در اون زبان تفاوت داره.

چه ارتباطی داره که همه تو کوه گذاشتن ولی کوروش تو کوه نذاشته. این چیزی رو ثابت نمی کنه.

هموطن تو به دگماتیسم رسیدی اتفاقا نه من. این تو هستی که هرکی رو مثل تو فکر نمی کنه بهش برچسب میزنی نه من. تو میتونی به چیزی عقیده نداشته باشی ولی حتی اگه حرفت صد در صد هم درست باشه نمی تونی به کسی بگی که به فلان چیز عقیده نداشته باش و مجبورش کنی. یکی دوست داره سنگ بپرسته. یکی دوست داره یک مجسمه بپرسته. نه من می تونم بهش بگم که به فلان چیز عقیده داشته باش نه هیچکس دیگه. این کاری که تو میکنی نامش هست تفتیش عقاید.

میدونم تلاشت چیه. دوست داری هر موضوعی رو به رضا شاه مرتبط کنی که مثلا منو عصبی کنی یا به قول خودت بت منو بشکنی در حالی که من بت ندارم بلکه عقیده دارم. کسی که خودش با مطالعه و تحقیق به عقیده برسه و مرتب به عقیده خودش عمق بده و با حرف کسی به اون عقیده نرسیده باشه با حرف کسی هم از اون عقیده پایین نمیاد مگر آنکه به خودش ثابت بشه.

میشه بگی منبع این عدد 30 هزار لوحه گلی چیه؟ تو کجا و کدام منبع معتبر تاریخی همچین چیزی نوشته شده؟

اینترنت برای من نیست ولی وبلاگ حریم خصوصی انسانهاست و مثل خونه اون شخصه و کسی که وارد یک وبلاگ میشه اگر به نویسندش احترام نذاره مثل اینه که به صاحب خونه ای که واردش میشه احترام نذاره و یکی از چیزهایی که برای من مهمه اینه که هرکسی تو چهارچوب موضوع پست صحبت کنه و بحث راه بندازه و بحثی رو که هیچ ارتباطی به موضوع پست نداره نذاره. وبلاگ کشور و حکومت نیست که لازم باشه حتما همه بتونن توی هر پستی هر موضوع بی ربطی رو بگن. در این هم شک نکن که اگر کسی مرتب این کارو تکرار کنه و کامنت بی ربط بذاره حذف میکنم و تا حالا درباره چند نفر این کارو کردم و اصلا به اندازه سر سوزنی واسم ارزش نداره که اون فرد دربارم چی فکر کنه.

ممنون از همدردی شما و اظهار تاسف شما. سپاسگزارم

پاینده ایران

جوابیه مدیر وبلاگ گفت...

پاسخ به دوست عزیز مسعود ((وب خرد گرایی))
با درود بر شما
چرا فکر می کنید من شما را می خواهم عصبانی کنم . مگر پدر کشتگی با هم داریم . لحن صحبت من اینجوریه . شاید نمیتونم بدرستی از واژه ها و ترکیب و قرار دان اونها در کنار هم استفاده کنم من یک سوال مطرح کردم و تو هم به قول خودت عقیده یا نظر یا دیدگاهت رو گفتی . فکر هم نمی کنم اسم رضا شاه چون تو به اون اعتقاد داری جزو اسامی ومناطق ممنوعه باشه کم هیچ کس حق نداشته باشه اسم اون رو بیاره . اعتقادات یه چیز شخصیه ودلیل بر درست بودن یا غلط بودن آن نمیشه . ولی یه حقایقی وجود داره که خارج از دید کوتاه وغرض ورزانه ماست . من و تو هم فرقی نمی کنه ، اکثرا همه مثل همیم . چرا فکر نمی کنی اژی دهاک یا همان ضحاک ماردوش وجود نداره . این همه دیکتاتور در طول تاریخ همشون ضحاک ماردوش هستند . فردوسی برای این که خوی اهریمنی این دیکتاتورها رو به تصویر بکشه ودر ذهن خواننده وشنونده تداعی کنه مجبور بوده به یک سمبل یا نمادی متوسل بشه . هیتلر ها ، موسیلینی ها ، آقا محمد خان قاجارها یا خمینی و خامنه ای که شما ها در آرزوی به زیر کشیدنش هستید همشون یک ضحاک هستند البته این دفعه با توجه به اصل تکامل این دنیا مارهای روی شانه های ضحاک رشد کرده بطوری که در خیابان با باتوم و چماق مغز سر ایرانی را خرد می کند وبرای ضحاک بزرگ هدیه می برد . در ضمن اینوهمه می دونن انسانهای گذشته دارای استخوان بندی درشتی بوده اند و جسه بزرگ انسان های گذشته توسط باستانشناسان به اثبات رسیده است پس رستم ها و اسفندیارها هم وجود داشته اند .
همون طور که گفتم فردوسی تاریخ رو برای نسل گذشته با زبانی غیر از زبان معمول تاریخ نگارانی همچون هرودوت و باقی بیگانگانی که هیچ عرق ملی به آب و خاک این سرزمین نداشته اند ونمی تواند گفته ها ونوشتارهایشان مطلق وعاری از هر گونه اشتباه باشد . رضا خان یا هر کس دیگه شما بهش اعتقاد داری یک قسمت از تاریخ هستند وهر کسی حق داره درباره اش خوب یا بد صحبت کنه ونظرش رو بده . حتما ملک الشعرای بهار که وزیر فرهنگ رضا خان بوده است با شما دشمنی داشته ومی خواسته شما رو عصبانی کنه بروید کتاب تاریخ احزاب سیاسی ایران نوشته همین مرد آزاده که 4 جلد است را بخوانید ببینید رضا خان که بوده است واز کجا آمده است . قضاوتش با خرد . اگه نوشته های ایشون رو هم افسانه ویا داستان به حساب نیاورید. به نظر من تاریخ هر کشوری از زبان ملت اون کشور همیشه با تمام اشکالات وایرادات مستند تر از نوشته ای بیگانه ای چون یونانیان و اروپاییان بوده اند .
اگر قبول کنیم فردوسی وابوریحان بیرونی و طبری وشهرستانی و بلعمی و همه افسانه بافته اند و کلاشانی بیش نبوده اند به نظر شما تمام کتب دیانت زرتشتی از قبیل اوستا و ماتیکان هزار دادستان ، نامه تنسر ، دینکرد ، نامه اردشیر پاپکان و . . . همه افسانه بوده اند و بغیر از چند نویسنده غربی همه دروغ بوده است . اینه منطق شما . در ضمن تمامی اسامی ذکر شده در شاهنامه و اوستا وتواریخ بلعمی وطبری وشهرستانی با هم مطابقت داشته و با بیشتر نوشته ای دیگر هم خوانی دارد و همه به تاریخی کهن تر از داریوش وکوروش اشاره می کند .

یهدا گفت...

سوشیانت جان
راجع به این مطالبی که جدیدن راجع به جنبش سبز گفته می شه!
خوب این جنبش حرکتی بود که بهانش تقلب در انتخابات بود!
گرچه که خود من بارها گفتم موسوی و کروبی بهانه هستند جهت پیشرفت جنبش
مشکل اساسی خود این حکومت فاسدِ
حالا اینکه این اتفاقات می افته شاید حرکت رو کمی دچار تزلزل و انحراف کنه ولی شما شک نکن این حرکت نمی خوابه!
و به ثمر می شینه
حالا ممکنه قالبش تغییر کنه
در رابطه با مسئله کوروش، خوب من نظرات مسعود رو خیلی نزدیک تر به ایده های خودم می دونم.
موفق باشی عزیز

جوابیه مدیر وبلاگ گفت...

در زمان های گذشته مثل تمامی سلسله های پادشاهی بجا گذاشتن اثری پس از مرگ یک سنت به شمار می آمده و تمامی پادشاهان هخامنشی بصورت کتیبه نویسی در دل کوه ها آرامگاهشان بصورت صلیب در دل کوه تدفین می شدند . یک مطلب مهم دیگر اینکه نام کوروش پس از مرگش بر روی هیچ یک از پادشاهان پس از او گذاشته نشده اگر سندی معتبر دارید من را نیز آگاه کنید . واگر ریشه لغوی کوروش را جستجو کنید به واژه ای می رسید که یک واژه یونانیست Cyrus)) یا به اصطلاح امروزی کوروش . فرض می کنیم لوح کوروش برای مردم بابل بوده وبرای مردم آن کشور نوشته شده چرا هیچ لوح و کتیبه ای برای مردم خود بجا نگذاشته . چرا حتی در لوحی که برای مردم بابل گذاشته خود را پادشاه چهار گوشه جهان معرفی می کند نامی از ایران نمی برد . در صورتی که واژه ونام ایران بسیار پیشتر در زمان زرتشت وجود داشته که به ایرانویچ یا ایرانویج از آن یاد می شود . حتما زرتشت هم افسانه بوده یا . . .
خلاصه اگه می خواهی بدونی ارنست هرتسفلد کی بود یا به سر اون چند هزار لوح چی اومد سری به موزه ملی بزن یا به اینترنت که به قول خودت نتیجه علم روزه مراجعه کن البته من هم سعی می کنم منبع موثق ومعتبرش رو برات بزارم .
من سعی دارم ذهن انسان رو به چرا و پرسش کردن وا دارم . همین حرف شمارو مسلمونهای متعصب هم می زنن می گن مگه میشه امام زمان دروغ باشه وحقایق وجنایاتهای اعراب رو باور نمی کنند . به دلیل اینکه به آگاهی نرسیده اند . مثل کسانی که سالها پیش فکر می کردند مگر می شود به کره ماه سفر کرد وآیا کراتی دیگر غیر ازاین دنیا وجود دارد وذهنیتشان از کره زمین زمینی مسطح بوده است . ولی وقتی به حقایق موجود دست یافته اند تمام آن ذهنیت وتفکر قبلی فرو ریخته و همه اینها نتیجه چراها وپرسش های بوده که بوجود آمده وانسان بدنبال پاسخش گشته . این محدود به تاریخ ایران محدود نمی شود ویک اصل کلیست .
بهر حال اگر در پی این کاووش ها و کند و کاوها درلابلای کتاب ها و تواریخ به نام رضا شاه برخورد کردی و یا به حقایقی مخالف با عقیده ات رسیدی تقصیر من نیست .
همون طورکه استاد فاضلی جرقه ای رو درذهن شما و من وبقیه ایجاد کرد وباعث شد تفکرات ما نسبت به جامعه وذهنیات ما عوض شود هستند کسانی که راه او را می روند وسعی در روشنگری دارند البته بدور از اشتباه و خطا نیستند .
این لینک ها رو گوش کن و قضاوت رو به خرد واگذار کن . البته من هم وقتی می گم درراه خرد قدم بر می دارم دلیل برعقل کل بودن من نیست وشاید روزی به اشتباهاتم پی ببرم وهمه این دستاورد ها نتیجه واداشتن ذهن وخرد ما به پرسش کردن و چرا گفتنه .
این مطلب در یکی از نشریات داخلی چاپ شده است.

http://2.bp.blogspot.com/_p-hG1PqzULA/S19P-jZqgWI/AAAAAAAAAuo/ww86J1Bd_5U/s320/00000122.jpg



این لینک ها هم بسیار شنیدنیست
http://www.4shared.com/file/208220240/991c25f0/03--A.html



http://www.4shared.com/file/208230963/316d099/korosh_44.html


http://www.4shared.com/file/199047829/64e7ff4c/Korosh1-1.html

http://www.4shared.com/file/199017507/7151acea/Korosh_2.html

http://www.4shared.com/file/207491858/6c36dcd5/02-N.html

نقطه ضعف بزرگ ما در طول تاریخ این است که ما با پیشینه چند هزار ساله هنوز در توهمی کورزندگی می کنیم وفکرمی کنیم ملتی تافه وجدا بافته هستیم هر چیز خوب منتسب به ماست وهر چیز بد مربوط به دیگران است . البته وقتی پای کوروش به میان می آید یونانیها هم به جمع این انسانهای خوب بحساب می آیند .
]چشمک[ ]چشمک[ ]چشمک[ ]چشمک[ ]چشمک[ ]چشمک[ ]چشمک[ ]چشمک[ ]چشمک[
در پناه خرد
بدرود و پاینده ایران

مسعود گفت...

درود

هموطن من رضا شاه که سهله. هرکسی آزاده درباره کوروش هم بزرگترین انسان تاریخ بوده (از نظر من) عقیدشو بگه. هیچ انسانی کامل نبوده و نیست و نخواهد بود و این درباره همه انسانها در تاریخ حکم میکنه. همه چیز نسبی است.

دوست من تو از هر بحثی یک پل میزنی به رضا شاه و این برداشت برای من به وجود اومد که میخوای منو عصبانی کنی ولی من عصبانی نمیشم چون کسی بت نیست برام و هر کسی هم آزاده عقیدشو بگه. اگر برداشت من اشتباه بود پوزش میخوام.

دوست من شاهنامه یک اثر ادبیات اساطیری است یعنی اسطوره ها که بخش مهمی از فرهنگ ملی یک سرزمین رو تشکیل میدن.

این تشبیهی است که ما (از جمله خود من )میکنیم که حاکمانی رو از نظرمون جنایتکارن بهشون میگیم ضحاک. من خودم به خامنه ای میگم ضحاک زمان. اون به دلیل توصیفاتی است که فردوسی از ضحاک کرده و به دلیل جنایات خامنه ای من اون رو به ضحاک تشبیه میکنم. این دلیلی نیست که ضحاک بوده.

اتفاقا تاریخ رو باید بدون هیچ عرق و اعتقادی خوند و از اون مهمتر نوشت. تاریخ رو نباید با عرق ملی بنویسی. تاریخ رو باید با انصاف بنویسی.

بهار با من دشمن نبوده. حرفهاشو گفته درباره رضا شاه. احمد کسروی هم تو کتاب خواهران و دختران ما گفته. زنده یاد تقی زاده وزیر خارجه هم گفته. زنده یاد داور پایه گزار دادگستری ایران هم گفته. انسانها یک پکیج و مجموعه هستن. حتما هر شخصیت تاریخی اشکالاتی داشته.

تاریخ حد و مرز نمیشناسه برای من.
ایرانی و خارجی مهم نیست. تاریخ رو باید از زبان کسی خوند که بیطرفه و اکثر مورخان بزرگ دنیا بی طرفن.

ما مگه چند تا مورخ از حدود 80 یا 90 سال پیش تا کنون داشتیم؟ به ده تا نمیرسن. میخوای نام ببرم؟
کسروی - دشتی - اوستا - میر فطروس - شمشیری - آجودانی - نوری اعلا - شفا - انصاری و خنجی و...

بازهم میگم تاریخ یک علمه و علم پویاست و چیزی که پویاست مرتب خودش رو اصلاح میکنه و علم مرز و محدودیت نداره. دانشمند رو به خارجی و داخلی تقسیم نمیکنن. از دستاورد های علمیش استفاده میکنن.

افسانه ها فرهنگ یک سرزمین رو شکل میدن. افسانه بودن و اساطیری بودن شاهنامه چیز بدی نیست.

من گفتم طبری و امثالهم نوشته هاشون در محمدوده تاریخ اسلام معتبره و نگفتم افسانست. تازه خود این مورخان تاریخ اسلام بعضی جاها باهم اختلاف داره نوشته هاشون. بعضی چیزها تو تاریخ هست که تمام مورخین بزرگ بر سرشون اتحاد پیدا میکنن و یک چیزی رو که توی کتابهای تاریخی نوشته شده از بنیان رد میکنن.

اوستا که اصلا ساخته و پرداخته موبدان زرتشتیه. تنها چیزی که توسط خود زرتشت گفته و نوشته شده گاتهاست

باید بدونیم که تاریخ یک علمه. همونطور که فیزیک یک علمه یا شیمی یک علمه. البته ابراز عقیده هر کسی میتونه بکنه ولی به نظر شخصی من نمیشه گفت همه مورخان بزرگ دنیا تنها به جرم خارجی بودن و ایرانی نبودن مزدورن.

شک نکن که در این سرزمین پیش از هخامنشیان هم انسانهای زیادی زندگی میکردن. خود زرتشت زندگیش به بیش از 3000 سال پیش برمیگده یا دوران مادها به بیش از 7000 سال پیش برمیگرده. پس در ایران زندگی و تمدن وجود داشته ولی حکومت مرکزی با هخامنشیان به وجود اومد. پیش از اون تو جاهایی مانند خوزستان و طبرستان حکومت های محلی بوده ولی هخامنشیان حکومت مرکزی به وجود آوردند.

اینها هیچکدام دلیل نیست که شاهنامه تاریخ باشه یا تاریخ طبری در زمینه تاریخ ایران هم معتبر باشه.

پاینده ایران

جوابیه مدیر وبلاگ گفت...

جوابیه مدیر وبلاگ

نمی دونم چرا هی می خوایی بگی من می خوام عصبانیت کنم .
رضا شاه یک واژه ویک شخصیت تاریخیست تو این که شکی نیست . خوب یا بد بودنش هم به قضاوت تاریخ واکثریت مردمه.

به نظر شما تاریخ یه علمه وعلم همیشه رو به پیشرفته . پس چرا قبول نمی کنی این داشته های ما مثل یک سیستم عامل کامپیوتر آپ دیت بشه و بطور کلی با اون چیزی که در قبل بوده و اشتباه بوده اصلاح بشه .
اگه مدیران صنعتی غرب هم مثل شما فکر می کردند هنوز با همون رادیو های لامپی حال می کردند . همین علم تاریخ به شما و من ودیگران ثابت خواهد کرد که حقایق چیست ؟

امیدوارم تا اون موقع زنده باشیم .

اینو باز می گم ما ایرانیها مثل همون رادیو لامپی های قدیمی هستیم وافکارمون هم دقیقا مثل همونه وریشه تمام بد بختی ما در همین تفکراته که بیگانگان ودشمنان به خودشون اجازه می دن چتر استعمارشون رو رو جان وناموس کشور ما باز کنن.

یه نمونه امروزیش همین جنبش سبزه !!!
هزار نفر میرن تو خیابون داد می زنن مرگ بر دیکتاتور و شب زخم وزیلی میان تو خونه و منتظر میشن تا یه ماه دیگه این کار عبث وبیهوده رو تکرار می کنن . حتی برای یکبار هم که شده فکر نمی کنن شاید راهی بغیر از این کاری که انجام می دهند وجود داشته باشد.

بهر حال
از ماست که بر ماست .

برای نمونه از این مطلب و این صفحه یک کپی وایمیج برای ثبت در تاریخ ذخیره می کنم . شاید یکسال دیگه به حقیقت ماجرا پی ببری . البته منظورم شما نیستی خیلی ها که مثل شما فکر می کنند .

خوشحالم که سرعت رشد علم و تکنولوژی هر روز پیش از پیشه.

به امید رهایی از تفکرات رادیو لامپی و توهم کهن ایرانی .

پاینده رضا شاه کبیر آزادیخواه بزرگ فرزند راستین کوروش بزرگ - بزرگ مرد تاریخ ایران زمین پیغمبر بزرگ و داد گستری از نسل انو شیروان عادل فرهیخته ای که کلام وسخن او زمزمه تنهایی های ما ایرانیهاست . رضا شاه می پرستیمت وبه تو اعتقاد داریم .
پاینده اعلیحضرت همایونی شاهنشاه بزرگ ارتشداران آریا مهر رضاه شاه پهلوی (( سواد کوهی ))

[چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند][چشمک] [نیشخند]

جوابیه مدیر وبلاگ گفت...

با درود

پیشنهاد می کنم اون فایل هارو برای یکبار هم که شده گوش کنی و نکته های که به ذهنت میرسه یاد داشت کنی وبا دلایل مستند من رو نسبت به اشتباهاتم آگاه نمایی . این درخواست دوستانه است . اگر این خواهش رو هم به پای موبدان و افسانه ها نگزاری .

این عکی ارنست هرتز فلد آلمانی
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/9/96/Ernst_Herzfeld.jpg/230px-Ernst_Herzfeld.jpg

و این مطلب ی که در یکی از نشریات داخلی معتبر به چاپ رسیده .

http://2.bp.blogspot.com/_p-hG1PqzULA/S19P-jZqgWI/AAAAAAAAAuo/ww86J1Bd_5U/s320/00000122.jpg

تعجب می کنم با این حس وطن پرستی وکوروش دوستی هنوزمطلبی در اینباره نخوندی و نشنیدی .

راستی همون علم تاریخ یه روزی همه حقایق رو افشا خواهد کرد امیدوارم سر این حرفت بایستی وجا نزنی .


پاینده و جاوید ایران

مسعود از پارسه گفت...

درود بر شما دوست عزيز

از بابت فايل هايي كه برام ميزاريد سپاس.
دوست عزيز اگه كورش در شاهنامه فردوسي اسمي ازش برده نشده يعني كورش نيست اين دليل منطقي نميشه چرا؟ نخست شاهنامه رو خود فردوسي نگفته بوده اين شاهنامه قبلا كسي ديگر نوشته كه مشهور به شاهنامه ابو منصوري.دوم اگه قرار بود همه تاريخ در شاهنامه آورده بشه خب پس چرا حرفي از قوم سومر يا آكد كه خيلي قبل تر از كورش هم بودن نيومده.
اينكه مثل آقاي ندوشني بگيم تاريخ خارجي ها اشتباه اين يه حرف مفت مثل مسلمونايي ميشيم كه ميگن ما از تكنولوژي غرب استفاده نمي كنيم اونا نجس هستن.در بحث علم وتاريخ بايد اين چرت و پرت هارو بزاريم كنار.اگه دقت كنيم خيلي جاها اونا بهتر از ما تاريخ رو نوشتن و بهتر اما ميدونن.
اون طبري و بقيه هم فقط از زمان اسلامي نوشتن من همه تاريخ طبري رو نخوندم ولي تا اونجايي كه ميدونم تاريخ طبري از زمان قبل از ساساني رو چيزي ننويشته.اگه شما ميگيد نوشته با مدرك شماره صفحه و جلد به من بگيد.درسته كتابهاي تاريخي رو همشونو نميشه بهشون اعتماد كرد اما دليل نميشه همه غلط باشن.
در مورد متون زرتشتي هم زياد تحقيق نداشتم ببينم

پاينده باشيد

مسعود گفت...

درود

دوست من ارجاع نده به یک فایل صوتی منو. خودت حرفتو بزن تا ببینم چی میگی. بعدش هم هیچکس وظیفه نداره شخص دیگه رو قانع کنه. تو حرفتو بزن در یک زمینه و منم حرفمو میزنم. من خیلی وقته که حتی وقت نکردم فایلهای رضا فاضلی رو دسته بندی کنم واسه وبلاگم.

اون موبدان زرتشتی هم تو ممکنه به مورخان بزرگ دنیا برچسب بزنی ولی همگی مورخان از نوشتن اوستا توسط این جنایتکاران گفتن. از گریشمن و ویل دورانت بگیر تا ادوارد مه یر و ایلیف.

اصلاح اشتباهات تاریخ خیلی با دستبرد به تاریخ تفاوت. اصلاح تاریخ کار من و تو نیست. کار کسی هستش که تحصیلات و علم این کارو داره.پارسال بود که نشریه اشپیگل یک مقاله رو از یک نمایندگان حزب سبزهای آلمان مقاله ای نوشت و گفت کوروش جنایتکار بوده و از اینجور حرفها. به محض انتشار بزرگترین مورخان دنیا از ریچارد فرای تا جرج لاوینسون ادوارد مه یر و آلبر شاندور همگی مقالاتی نوشتند و با قدرت تمام حرفهای اون نماینده حزب سبزها رو رد کردند.

چرچیل یک جمله خیلی قشنگ داره. از چرچیل میپرسن شما چه مردمی رو استعمار میکنید؟ میگه مردمی که خودشون در خواب خرافات باشن و روشنفکرانشون خود فروش باشن و به ریشه های ملی خودشون تیشه بزنن.


پاینده ایران

مسعود گفت...

درود

به عنوان یک هموطن بهت احترام میذارم و باید احترام بذارم. یکی از چهار فایلی رو که درباره کوروش گذاشتی گوش کردم. فکر میکنم تمام حرفهایی که درباره کوروش تو این پست زدی توش بود.

ابتدا اینکه خیلی برای من غیر قابل درکه که یک نفر حرفهای یک انسان رو که از پشت تلفن بدون ذکر نام با یک شبکه تلویزیونی تو اونور دنیا زده و هیچ منبعی هم ذکر نکرده و تنها حرف خودش رو میزنه مورد استناد قرار داده. این راه فاضلی یا راه مشیری نیست. فاضلی میگفت کاری نداشته باش من چی میگم. شاید من مزخرف بگم. خودت برو بخون و هر وقت با چشمت یک منبع و نوشته رو دیدی باور کن.

یک صفحه روزنامه که معلوم نیست چه روزنامه ای و کی نوشته که سند نمیشه دوست من. تازه نصف نوشته هم معلوم نیست.

سی هزار لوحه گلی میدونی یعنی چی؟ ما چند تا پادشاه تو همه تاریخ داشتیم که سی هزار لوحه گلی داشته باشیم؟

اعلامیه حقوق بشر واسه مقابله با آزادی های فردی تو کشورهای کمونیستی نوشته شده؟ این حرفها چیه؟ چه آزادی تو کشورهای کمونیستی بوده. بدون استثنا همشون مردمشون رو تو فقر و فلاکت و کثیف ترین نوع استبداد پس از استبداد مذهبی بردن.

پس از پایه گزاری سازمان ملل چند صد نفر از حقوقدانان برجسته جهان دور هم جمع شدن و فرآورده نشست های چندین ماهه اونها به این اعلامیه ختم شد که تلاش شد تمامی آزادی های فردی و اجتماعی برای یک انسان در اون زمان توش پیش بینی بشه و به مرور زمان چون آزادی هایی نیاز شد بهش اضافه شد و برخی کشورها به اون مفاد اضافه شده رای ندادند.

هموطن من کسی از خارج کشور به فکر من و تو نیست. از شهرام همایون بگیر تا شبکه های بشکن و بالا بنداز و همین رنگارنگ هیچکدوم بدون استثنا به فکر من و تو نیستن. همه به فکر جیبشونن عزیز من.

هر کاری که هست خودمون تو ایران باید بکنیم.

این بحث های مسخره رو هم که پایش حرفهای یک نفر پشت تلفن با یک شبکه تو آمریکاست که هیچ منبعی ذکر نمیشه واسه حرفهاش من ترجیح میدم ادامه ندم.

هرچی تو میگی درسته. نام وبلاگ من رو هم از لیست پیوندهات بردار.

پیروز باشی. پاینده ایران

یهدا گفت...

همه چیز را همگان دانند
و همگان هنوز زاده نشده اند.

دیوونه گفت...

با مطلب " اولین روز آرامش " بروزم .

مژده گفت...

salam ye soal....to hamon doste filter shodeye mani???

جوابیه مدیر وبلاگ گفت...

این پاسخی که می دهم یه پاسخ کلیه هم پاسخ مسعوده وهم باقی دوستانی که طرز تفکری مثل ایشون دارن.
استاد فاضلی همیشه در جواب اینجور افراد می گفتن ملا لغتی . همون خارجی هایی که به قول شما ها تاریخ رو بدون قصد و غرض نوشتن و همش حقیقت محضه چطور میان فیلم هایی مثل سیصد می سازن فیلم هایی مثل اسکندر که چهره ای نفرت انگیز وعقب افتاده از ایرانیها نشان می دهند . مگر آنها به کتب تاریخی دسترسی ندارن . مگه منابع وموزه های آنها پر از اشیا تاریخی ایران ما نیست . تخت جمشید رو باید بریم در موزه های بریتانیا وامریکا و روسیه و فرانسه ببینیم . دوست عزیز شما حتی حاضر نیستی یه تک پا بری به موزه ایران باستان که همین بغل گوش ماست وتعدادی از اون الواح گلی رو که محتوای با ارزشی نداشت واکثرا نصف ونیمه بودن و به ایران عودت دادن بری ببینی . حتی حاضر نیستی یه سرچ تو اینترنت بزنی . بله از نظر شما کتب تاریخی بیگانه مثل قرآن وحی منزله وخدا فقط توسط گیرشمن وسن کریستن سن و هرودوت و بقیه ایران دوستان خارجی و یونانی برای ما به ارمغان فرستاده . هیچ شکی نباید در محتوای آنها برد وحتی سوال کرد . به نظر من مقایسه تاریخ با تکنولوژی یه جور مغلطه است وقتی جوابی نداریم متوسل به اینجور دلایل می شیم . بله این نظر اخوندهای شیپیشوست . اما شما هایی که از خرد دم می زنید چطور ممکنه همه چیز هایی رو که می خونید میشنوید بطور محض مطلق قبول کنید .
قبلا هم برای چندمین بار گفتم دکتر ندوشنی ویا هر کس دیگه ای صحبتی در این مورد می کنه پسر خاله من نیست وهم طرفدار هیچ کس نیستم . ولی مثل بقیه دوستان که دنبال حقیقتا می خوام واقعیت هارو پیدا کنم .
هدف من از این بحث ها همینی بود که گفتم .همیشه با طرح سواله که می شه رو به جلو رفت . افرادی با تفکر مسعود مثل یه پیر مرد 80 ساله تمام عمرش رو نماز خونده وروزه گرفته وحتی حاظر نیست یک بار معنی اون رو بخونه وتا پای مرگ معتقد به اون چیز هایی که شنیده وخونده مثل پدر خود من !!! اگه درباره رضا شاه صحبت کنی ناراحت می شن اگه درباره مزدک وانوشیروان صحبت کنی میگن ای بابا اون دیگه قدیمی شده وجزیی از تاریخ شده . فردوسی افسانه پرداز خوش سخن می شه و کتب تاریخی همچون طبری وباقی کتبی از این دست چون درباره جنایات اسلام میگن و احساس اسلام ستیزانه شمارو ارضا می کنه خوبه . مسعود خان معتقده تاریخ یه علم هستش ولی نمی خواد قبول کنه علم و دانش خیلی از فرضیه های مطرح قبل خودش رو که روشنفکرانی همچون ارسطو سقراط وبقراط گفت بودند رو رد می کنه چطور امکان داره تمام تاریخ ما بدون ایراد و

جوابیه مدیر وبلاگ گفت...

اشکال باشه .
به نظر شما مدعیان خرد این یک توهم نیست . اگه شاهنامه رو خونده باشی فردوسی به زبان شعر گرد بودن زمین رو خیلی پیشتر از گالیله به زبان آورده بود والبته منبعش از دانشمندای خودمون بود .
کنون ای خردمند روشن روان بجز نام یزدان مگردان روان
که اویست بر نیک وبد رهنمای وزویست گردون گردان بجای
******************
شب و روز و گردان سپهر آفرید خور وخواب وتندی و مهر آفرید
****************
دگر انک این گرد گردان سپهر همی نو نمایدت هر روز چهر
نباشی بدین گفته همداستان که دهقان همی گوید از باستان

اگه فردوسی هم می خواست مثل بقیه تاریخ نویسان بیاد به سبک اونا تاریخ وحرفاش رو بزنه از حوصله مردم عادی وعوام خارج بوده . فردوسی با پرهیز از گنده گویی ولفاضی تونسته توی قلبها جا بکنه . شما ها دقیا مثل ملا لغتی ها انگشت میزارین روی سیمرغ و زال ودیو ضحاک ماردوش . اینها زبان استعاره است و یه جور نماده . مسعود خان میاد می گه مگر می شود سی هزار لوح گلی وجود داشته باشه. بله دوست عزیز می تونه حتی بیشتر از این هم وجود داشته باشه .
همین چند وقت پیش بود که در چین ارتش سفالی یا بهتر بگم گنجینه ای با ارزش از تمدن چین باستان از دل خاک بیرون کشیده شد . این هم کلیپ
http://www.4shared.com/file/209163793/74a6b8d8/SHABAHANG.html
حتی فکرش هم آدم رو دیونه می کنه که در اون زمان چطور این تندیس های بزرگ که در مقیاس واقعی ساخته شده . واقعا دیوانه کننده است . در اون زمان ما کاغذ نداشتیم وتمامی آثار بجا مانده از اون زمان یا در دل کوه کنده کاری می شد یا بر روی سنگ حک می شد و یا مثل همین الواح گلی که چون حک کردن بر روی آنها راحتر بود ، انجام می شد . بله اگر متن اون الواح گلی رو روی کاغذ بیاریم و به صورت کتاب در بیاریم مطمئنا وعقلا حجم کمی رو اشغال خواهد کرد .
بهتره به جای رد کردن یه موضوعی شما هم چند تا سوال منطقی مطرح کنین. به نظر شما من درباره چی صحبت کنم که شما ها به به چه چه بگید . اکثر کامنت هایی رو که دوستان توی وبلاگ هایی درباره تاریخ وتمدن ایران میگذارن همینجوریه :
((خیلی عالی بود . سپاسگذارم متن جالبی بود . کوروش آسوده بخواب ما بیداریم و . . . .)) با این به به چه چه هاست که حال وروزگارمون همینه . عقل و خرد ما به چشممونه . به نکاتیه که اصلا اهمیت ندارن . هنوز در گیر اسم و عکس وفامیل همدیگه هستیم .
دوست عزیز یکی از روش هایی که یک دشمن ویک انسان می تونه به اون ضربه بزنه همین تعریف وتمجید اغراق آمیز از اون شخصه من خودم این رو بارها امتحان کرده ام .یه کلاهبردار خوش صحبت و شیک پوش با اون لفظ قلم صحبت کردنش براحتی می تونه تمام ثروت یک نفر رو به یغما ببره انوقدر از شما تعریف میکنه وهندونه زیر بقل شما می گذاره که مثل یه بادکنک وقتی خوب باد شدید در یک فرصت مناسب اون بادتون رو خالی می کنه .

سرتون رو درد آووردم تا بعد

در پناه خرد

بدرود و پاینده یاران

مسعود از پارسه گفت...

درود بر شما

با سپاس از شما به خاطر برنامه هايي كه از رنگارنگ ميگذاريد من همه رو گوش ميكنم ولي فكر ميكنم آقاي پرويز بهتر از آقاي داور حرف ميزنه وبرنامه هاي بهتري داره البته انتقاد از برنامه رنگارنگ به جاي خودش

پاينده باشيد

مسعود از پارسه گفت...

درود بر شما

به روزم

نسترن گفت...

درود بر شما.
در پناه یزدان پاک پاینده باشید.
با سپاس از حضور سبزتون در تارنمای من.